اوبی میکل‌‌؛ رئیس عقاب‌های سیاه

اوبی میکل‌‌؛ رئیس عقاب‌های سیاه

نیجریه از جمله قطب‌های اصلی فوتبال در قاره سیاه محسوب می‌شود. تیمی که در ادوار گذشته جام‌های‌جهانی ستاره کم نداشته و با اتکا به نفراتی همچون رشیدی یکینی، ساندی اولیسه، آگوستین اوگوچا و... توانست برای خود اسم و رسمی پیدا کند.

این درست که تیم فعلی نیجریه تا این حد ستاره مطرح در ترکیب خود ندارد اما با این حال عقاب‌های سیاه آفریقا در دو دوره گذشته جام ملت‌های آفریقا، با تکیه بر نبوغ ستاره‌ای دیگر، جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند و این بازیکن هم کسی نیست جز جان اوبی‌میکل که با بر تن کردن شماره 10 نیجریه پا جای پای ستارگان سال‌های نه‌چندان دور عقاب‌های سیاه گذاشته است. حالا در آستانه جام‌جهانی‌ 2014 طرفداران نیجریه امیدوار هستند با درخشش میکل بتوانند روزهای درخشانی را در برزیل تجربه کنند، بازیکنی که نقش رئیس بزرگ را در اردوی نیجریه ایفا می‌کند و استفان کشی حساب ویژه‌ای روی او برای مصاف با ایران، آرژانتین و بونی باز کرده است.

قلب پدر
22 آوریل 1987 پسری در یک خانواده کاملاً ورزشی در شهر جوز در ایالت فلات نیجریه به دنیا آمد. پدر که خود در رشته‌های رزمی صاحب کمربند سیاه بود، نام جان را برایش در نظر گرفت تا با توجه به اینکه او عضوی از گروه قومی ایگبو بود نامش با پسوند Nchekwube Obinna تکمیل شده و بعدها به جان اوبی‌میکل معروف شود. نام مستعار Obinna به معنی «قلب پدر» سال‌ها به عنوان نماد قوم ایگبو سر زبان‌ها بود و همین پسر الان نماد قدرت این قوم در نیجریه محسوب می‌شود. جان فوتبال خود را به صورت رسمی از 12 سالگی شروع کرد و در همان روزها از بین بیش از 3000 جوان مستعد توانست به آکادمی فوتبال پپسی در آفریقا گام بگذارد (تیم پپسی متشکل بود از تعدادی از استعدادیاب‌های اروپایی برای کشف پدیده‌های فوتبال در قاره سیاه که از نیجریه تنها 8 نفر مجوز ورود به این تیم را دریافت کردند که جان اوبی‌میکل هم یکی از آنها بود). در 15 سالگی به باشگاه پلاتئو یونایتد پیوست و توانست پیراهن تیم‌ ملی جوانان کشورش را برتن کند، اتفاقی که باعث شد تا او در رقابت‌های قهرمانی جهان در فنلاند چشم همه باشگاه‌های اروپایی را به خود معطوف سازد.

درخشش در جام‌ جهانی‌ زیر 17 سال
جام‌جهانی‌ زیر 17 سال فیفا در فنلاند سرآغاز درخشش اوبی‌میکل بود. بازیکنی که سرمربی جوانان نیجریه برای گنجاندن او در لیست 23 نفره نهایی تردید داشت، در فنلاند به ستاره بی‌چون و چرای عقاب‌ها تبدیل شد تا نیجریه در کمال تعجب همگان به فینال رسیده و رقیب آرژانتین لقب بگیرد؛ گرچه در بازی نهایی اوضاع چندان بر وفق مراد آنها پیش نرفت و این آرژانتین بود که با درخشش بازیکنی همچون آگوئرو جام قهرمانی را بالای سر برد تا طلسم ناکامی‌های ادواری نیجریه برابر آلبی‌سلسته در رده جوانان هم پا برجا بماند. بعد از این تورنمنت بود که باشگاه آماتور لین نروژ پیش‌دستی کرد و با عقد قراردادی 4 ساله طبق قوانین یوفا جان اوبی‌میکل را به اروپا برد و به مدت سه فصل از این بازیکن در رقابت‌های لیگ نروژ استفاده کرد اما در همین برهه مدیران کلاهبردار باشگاه برای فروش جوان نیجریه‌ای با دو باشگاه متمول جزیره؛ منچستر‌یونایتد و چلسی وارد معامله شدند تا اوبی به خاطر همین جنجال نقل و انتقالاتی در سن 18 سالگی ره صد ساله را یک‌شبه پیموده و به شهرتی باورنکردنی برسد.

ملی‌پوش شدن در اوج جنجال
جان اولین‌بار در 17 اوت 2005 در بازی دوستانه برابر لیبی برای دقایقی در ترکیب تیم‌ ملی نیجریه به میدان رفت و در پیروزی تیمش نقش ایفا کرد. انتخاب چنین بازیکن جوانی برای حضور در جام ملت‌های 2006 آفریقا باعث شد انتقادات فراوانی از سرمربی وقت نیجریه انجام شود اما با گذشت زمان جان اوبی‌میکل خودش را به تیم تحمیل کرد و خیلی زود با گلزنی به زیمبابوه نشان داد چه مهره ارزشمندی است. بازی درخشان در مرکز میدان نیجریه در این تورنمنت جان را به یکی از محبوب‌ترین ملی‌پوشان کشورش تبدیل کرد تا جایی که بعد از بازی‌ها تا مدت‌ها نام او بر سر زبان طرفداران نیجریه بود. این در حالی بود که همزمان او درگیر پرونده انتقالش به چلسی و منچستر‌یونایتد بود و به همین خاطر مدام در تیررس رسانه‌ها قرار داشت؛ گرچه با تیزهوشی از هرگونه اظهار‌نظری خودداری می‌کرد. برتی فوگتس؛ سرمربی آلمانی نیجریه هم برای اینکه بتواند به هافبک جوان خود کمک کند ترجیح داد در مقطعی به او استراحت بدهد که این استراحت چند ماه طول کشید.

ترجیح دادن مورینیو به سر الکس
محرومیت سه ماهه از جانب فیفا به خاطر نقض قرارداد آماتوری با باشگاه لین نروژ باعث شد تا جان اوبی‌میکل از همان روزهای ابتدایی ورودش به فوتبال حرفه‌ای جنجال‌ساز شود؛ گرچه در ماجرای انتقال او به چلسی مسئولان باشگاه نروژی به نوعی کلاهبرداری کرده بودند. البته این اولین‌بار نبود که باشگاه لین نروژ چنین اقداماتی انجام می‌داد چون بعد از جان اوبی‌میکل پرونده‌های زیادی از باشگاه لین در کمیته انضباطی فیفا باز شد و در نهایت هم این باشگاه به خاطر جرایم و مشکلات مالی در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد اما اوبی‌میکل همواره از باشگاه نروژی به نیکی یاد کرده و حتی در مقطعی کمک چند میلیون پوندی برای نجات آنها از ورشکستگی ارسال داشت که بی‌فایده بود. نکته جالب در آن جنجال نقل و انتقالاتی به صحبت‌های اوبی‌میکل برمی‌گشت که مدعی شد ترجیح می‌دهد از بین سر الکس فرگوسن و خوزه مورینیو، مربی پرتغالی چلسی را برای کار کردن انتخاب کند. شاید به همین خاطر بود که آقای خاص در بازگشت دوباره به جمع شیرهای لندن نام وی را در بین نفرات مد‌نظرش قرار داد تا نشان دهد هنوز خاطرات گذشته را فراموش نکرده است.

جنجال در راه ورود به جزیره
هنوز چند روز از 18 سالگی جان اوبی‌میکل نگذشته بود که باشگاه منچستر‌یونایتد رسماً اعلام کرد طبق توافق با باشگاه لین نروژ هافبک نیجریه‌ای آنها را با قراردادی 6 ساله به خدمت گرفته است. حتی در اسلو مقامات منچستر کنفرانسی مطبوعاتی برپا کرده و با برتن کردن پیراهن منچستر بر تن اوبی‌میکل او را خرید جدید خود نامیدند اما همین کنفرانس کافی بود تا جنگی بزرگ میان دو باشگاه بزرگ انگلیسی رقم بخورد؛ چون باشگاه چلسی و مالک متمولش ادعا کردند با اوبی‌میکل پیش‌قراردادی امضا کرده و هافبک نیجریه‌ای با این قرارداد رسماً بازیکن چلسی محسوب می‌شود. ماجرا از این قرار بود که مدیران باشگاه آماتور لین با منچستری‌ها توافق کرده بودند و از سوی دیگر خود اوبی‌میکل و مدیربرنامه‌هایش طبق‌ بندی در قرارداد با لین، پای میز مذاکره با چلسی نشسته و توافق کرده بودند. این جنجال نقل و انتقالاتی در نهایت به کمیته انضباطی یوفا و چند دادگاه بین‌المللی کشیده شد و در نهایت طبق رأی دادگاه هر باشگاهی که بالاترین رقم را پیشنهاد می‌داد، صاحب اوبی‌میکل می‌شد. در این جنگ چلسی 12 میلیون پوند به منچستر پیشنهاد داد تا کنار بکشد ضمن اینکه 4 میلیون پوند هم برای لین نروژ کنار گذاشت تا اوبی‌میکل در همان 18 سالگی رکورد نقل و انتقالات در بین بازیکنان نیجریه را بشکند.

مردی با جام‌های رنگارنگ
جان در چلسی به تمامی افتخارات ممکن رسیده است؛ از قهرمانی‌های سه‌گانه در جزیره (پریمیر لیگ، جام‌حذفی و جام اتحادیه) و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا تا یورو لیگ اروپا، سوپر لیگ اروپا و جام باشگاه‌های جهان و می‌توان گفت اوبی‌میکل یکی از معدود بازیکنانی است که ویترین افتخاراتش پر از جام‌های رنگارنگ است. علاوه بر موفقیت در اروپا، اوبی‌میکل در آفریقا هم تمامی جام‌ها را بالای سر برده و حتی عنوان مرد سال فوتبال قاره را نیز به خود اختصاص داده و در این سال‌ها نیز همواره یکی از سه کاندیدای اصلی کسب این عنوان بوده است، گرچه بیشتر در سایه درخشش یحیی توره، ساموئل اتوئو و دیدیه دروگبا قرار داشته است. جان اوبی‌میکل به عنوان تخریب‌چی عقاب‌های سیاه تنها نقطه ضعفش آمار اسفبار گلزنی‌اش برای نیجریه محسوب می‌شود؛ جایی که او در 51 بازی ملی تنها چهاربار گلزنی کرده است.

امتناع از حضور در المپیک پکن
امتناع از حضور در تیم زیر 23 سال نیجریه برای حضور در المپیک 2008 پکن جان اوبی‌میکل را به یاغی فوتبال نیجریه تبدیل کرد. در آن روزها این بازیکن جوان در چلسی مردی کلیدی بود و اصلاً دوست نداشت به خاطر بازی‌های المپیک جایگاهش را در باشگاه لندنی از دست بدهد؛ از همین‌رو کناره‌‌گیری از تیم المپیک با وجود اینکه فدراسیون نیجریه اعلام کرده بود به او سخت نیاز دارد، باعث شد تا از محبوبیت اوبی‌میکل در کشورش کاسته شود اما درخشش در انتخابی جام‌جهانی‌ 2010 دوباره جان را به جایگاه قبلی‌اش بازگرداند، گرچه با بدشانسی به دلیل پارگی رباط صلیبی رقابت‌های جام‌جهانی‌ 2010 را در آفریقای جنوبی از دست داد تا او شانسی برای درخشش در این رقابت‌ها نداشته باشد. بعد از آن حادثه تلخ اوبی‌میکل با تیم نیجریه زیر نظر استفان کشی به دو قهرمانی در آفریقا رسید و علاوه بر آن مقتدرانه به جام‌جهانی‌ 2014 صعود کرد تا جان در 26 سالگی به رئیس عقاب‌های سیاه تبدیل شود؛ لقبی که در مقطعی استفان کشی سرمربی این تیم آن را یدک می‌کشید.

نویسنده مطلب: امیررضا گرگانی

امیررضا گرگانی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...